Zamysleli ste sa niekedy nad tým, či môže lietadlo preletieť nad hocičím a hocikedy? Vo svete lietania existujú rôzne obmedzenia, ktoré si bežný pasažier nevšimne. V tomto článku sa pozrieme na oblasti, ponad ktoré nemôže preletieť žiadne lietadlo – a ak to skúsi, hrozí mu nielen pokuta, ale aj zostrelenie či pád. Lietanie alebo kde je to zakázané je článok, ktorý vám dotvorí pohľad na letecký svet.

V článku sa nebudeme venovať miestam, ako je Biely dom, Buckinghamský palác či iné lokality, kde sídla prezidenti, králi, poslanci a iné dôležité osobnosti. Je všeobecne známe, že keby lietadlo narušilo vzdušný perimeter okolo Bieleho domu, okamžite vzlietnu bojové stíhačky a vrtuľníky.

Lietanie alebo kde je to zakázané
Prosím, nastúpte si

Východná Ukrajina

Odkedy bolo v roku 2014 malajské lietadlo HM17 zostrelené miestnymi rebelmi, nad východnou Ukrajinou sa z bezpečnostných dôvodov nelieta. Všetky aerolínie sa tejto oblasti vyhýbajú a čas cestovania sa tým predlžuje. Kým však oblasť nebude bezpečná, miestni obyvatelia východnej Ukrajiny neuvidia na nebi nijaké komerčné lietadlo.

Aj vďaka tomu, čo sa stalo v roku 2014, Ukrajina zakázala všetkým ruským aerolíniám vstup do svojho vzdušného priestoru. Kyjev obviňuje Rusko zo spoluúčasti pri zostrelení lietadla a z okupácie východnej časti Ukrajiny. Pri letoch z Moskvy do Viedne sa let predĺžil o 20 až 30 minút, lebo Aeroflot nemôže letieť priamo. Samozrejme, že Moskva tiež recipročne zakázala ukrajinským aerolíniám prelet nad územím Ruska.

Keď som letel v roku 2016 s ukrajinskou leteckou spoločnosťou do Kazachstanu, let trval namiesto 3,5 hodiny takmer 6 hodín. Dôvod? Nielenže sme obchádzali východnú časť Ukrajiny, ale museli sme sa vyhnúť aj ruskému vzdušnému priestoru.

Takisto dnes neexistuje žiadna priama linka na trase Kyjev – Moskva a keď som chcel po roku 2014 cestovať medzi týmito dvoma mestami, musel som letieť z Varšavy alebo Minska.

Ukrajinské spoločnosti majú ešte ďalší problém. Po zostrelení ich lietadla v Iráne v januári 2020 sa z bezpečnostných dôvodov vyhýbajú iránskemu vzdušnému priestoru. Ak preto chcete letieť z Kyjeva do Dubaja, lietadlo nakreslí letovú čiaru nie ako priamku, ale ako čiaru s rôznymi oblúkmi.

Takéto zákazy nemajú len ruské, ale aj izraelské aerolínie, ktoré nemôžu prelietať ponad niektoré moslimské krajiny.

KĽDR

Viete, kde je najnebezpečnejší vzdušný priestor na svete? Predsa nad KĽDR! Určite ste si všimli, že pri letoch do Južnej Kórey lietadlá obchádzajú vzdušný priestor tejto krajiny. Dôvod je veľmi jednoduchý. Severná Kórea neohlásene vypúšťa svoje rakety smerom nad Japonsko a mnohé krajiny sa obávajú zostrelenia svojich lietadiel. Výsledok je ten, že keď letíte na trase Viedeň – Moskva – Soul, pri hraniciach s KĽDR lietadlo spraví výrazný oblúk. Ak ste si to doteraz nevšimli, pri najbližšom lete venujte tomuto javu pozornosť.

USA

V USA je niekoľko oblastí, ponad ktoré nemôže preletieť nijaké komerčné lietadlo. Federal Aviation Federation vydalo smernice, ponad ktoré územie sa nesmie lietať. Máme dve rôzne smernice:

  • Restricted Area – pod označením R-a minimálne štvormiestnym číslom máme v celom USA vyše 500 takýchto oblastí, ktoré väčšinou zahŕňajú vojenské dôležité objekty. Najznámejšia takáto oblasť je pri Las Vegas, „Area 51“. Ak letíte z Las Vegas do Los Angeles, nejdete priamo, ale spravíte oblúčik J
  • Prohibited Area – pod označením P plus číslo. Zatiaľ čo pri „Restricted Area“ môžete aspoň požiadať miestne letecké autority  o prelet, pri týchto oblastiach nech vám to ani nenapadne. Najznámejšími oblasťami sú P-50 a P-51.

P-50 je označená vojenská oblasť Kings Bay a P-51 je oblasť v Kitsap. Ide o dôležité základne pre atómové ponorky.

Zaujímavé je, že miesto, kde sa práve nachádza americký prezident, je tiež zakázanou oblasťou pre lietadlá až do okruhu 30 míľ.

Tibet

Keď si prečítate tento text, pozrite sa na flightradar a zamerajte sa na oblasť Tibetu. Uvidíte, že okrem lietadiel, ktoré smerujú do hlavného mesta Lhasa, nijaké komerčné lietadlo nad touto oblasťou neprelieta. Dôvod? Tibet je najrozsiahlejšia a najvyššie položená náhorná plošina na Zemi dlhá 2-tisíc km, široká 1 100 km, jej priemerná výška je 4-tisíc až 5-tisíc m n. m. Zároveň ide o najredšie osídlené územie na svete. Po Antarktíde a Grónsku tu žije najmenej ľudí. Tibet je päťkrát väčší ako územie Francúzska, na ktorom žije takmer 7 miliónov ľudí.

Lietanie alebo kde je to zakázané

Tibet má priemernú nadmorskú výšku okolo 4 200 metrov. Letová výška lietadiel je v priemere okolo 9 100 metrov. To by nebol problém do momentu, ak by nastala krízová situácia, s ktorou musia rátať všetky letecké spoločnosti. Keby totiž nastali problémy s motorom alebo s tlakom v lietadle, podľa leteckých protokolov musí lietadlo klesnúť do letovej hladiny okolo 3-tisíc metrov, čo je menej ako priemerná nadmorská výška v Tibete. Niekto by mohol oponovať, že lietadlo predsa môže rýchlo pristáť na nejakom letisku. Takto môžeme rozmýšľať v Európe, kde máme letiská doslova vedľa seba. Nie však v Tibete. Tibet je veľmi riedko osídlený, nie sú tu letiská a hlavne sa všade týčia hory vysoké 7-tisíc a viac metrov. A potom tu máme ďalší problém. Turbulencie sú tu vyššie, intenzívnejšie a zasahujú do vyšších letových výšok. Keby sa náhodou stalo, že lietadlo spadne, pomoc príde určite neskôr ako v iných častiach sveta.

Lietanie alebo kde je to zakázané
Himaláje sú nebezpečné

Máte otázky na článok „Lietanie alebo kde je to zakázané“? Dajte do komentu a radi odpovieme.

Koľko stojí vyjsť na najvyššie vrchy sveta? Prečítajte si tu.

Zdieľaj tento článok